Aquarelleren

André VerzijlberghDocent: André Verzijlbergh
Tijd: Vrijdagmiddag van 13:30 tot 15:30 uur
Doelgroep: Beginners en gevorderden

Waterverf is een vluchtig medium. In olie- of acrylverf kun je nog lekker doorborstelen, bij aquarel is het een vorm van “Hit-and-runtechniek”. Een gulden regel is dat de eerste opzet droog moet zijn voordat er een tweede laag overheen geschilderd wordt, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen….!

Heeft u vragen over de inhoud van de lessen, stuur dan een mailtje aan andre@studio76dordt.nl.

Snel naar Materialen
Snel naar Technieken

Lesprogramma 2021/2022

September: Vakantie in eigen land

Min of meer een noodgedwongen vakantie in eigen land een gelegenheid om onze eigen omgeving wat intenser te beschouwen en om foto’s te maken die de onderwerpen leveren voor een aantal aquarellen van eigen grond.

Oktober: Grotten en Mineralen

Een tocht door de krochten van de aarde daar moet je wel moed voor hebben. Speleologen die afdalen tot op grote diepte verwonderen zich over de gigantische onderaardse architectuur. In deze omgeving spelen de meest complexe processen zich af, de vorming van mineralen is hier een onderdeel van, zowel in de natte en droge omgevingen worden geoden gevormd, holle stenen met in hun binnenste kristallen groeisels. De woestijnen van Australie zijn een vindplaats van een mineraal, dat alleen daar voorkomt: de opaal. Wil je een abstracte aquarel maken, neem dan de kleuren en de textuur van de opaal.

November: Portretten uit de Himalaya

Het landschap staat in hun gelaat geëtst, de jongeren gebruiken een bescheiden make-up om zich te beschermen tegen de stralen van de zon, die op deze hoogten zeer sterk zijn. Hun kleding, bescherming tegen extreme hitte en kou is zeer kleurrijk en praktisch. Een mooi onderwerp voor een serie aquarellen.

December: Tussen de stenen

Sommige muren van oude gebouwen worden overwoekerd door planten. Wij noemen het onkruid, maar is het dat ook? Op microniveau bekijken we datgene wat tussen de stenen groeit en verwerken dit in een serie aquarellen die bijna abstract worden. Op grotere schaal neemt de natuur de architectuur over, kijk maar naar het tempelcomplex van Angkor Wat in Cambodja.

Januari: Nederland waterland

Er worden steeds meer gebieden vrijgemaakt en onbebouwd gelaten om het overtollige water de vrije loop te geven, hierdoor ontstaan weer natuurgebieden die er mogen zijn zoals de Markerwaard, de Biesbosch, de Oostvaarder plassen en het Waddengebied. Water is ook een toeristische trekpleister, genoeg onderwerpen voor een maandje waterspartelen.

Februari: Venetiaans carnaval

De stad Venetië wil de toeristenstroom aan banden leggen. Aan de ene kant zorgt het toerisme voor een behoorlijk inkomen aan de andere kant is het een plaag en een gevaar voor het behoud van de stad. De lokale bewoners willen eigenlijk hun stad weer terug, het dilemma is groot en oplossingen zijn er vooralsnog niet. Op 19 feb 2022 wordt het carnaval weer gevierd, een uniek stuk historie, mythe en entertainment in deze prachtige stad.

Maart: Paradijsvogels

De meeste soorten komen voor in het voormalig Nieuw Guinea, waarschijnlijk omdat het een eiland is en zich daar specifieke exemplaren kunnen ontwikkelen net als op Madagascar en natuurlijk Australië. De mannetjes doen altijd hun uiterste best om indruk te maken op de vrouwtjes, hun verentooi is prachtig van kleur en vorm, een uitnodiging voor een aquarel in een minder conventionele aanpak.

April: Stadstuinen

De grootste bevolkingsgroepen wonen tegenwoordig in de stad, dicht opelkaar gepakt in appartementen van zeer luxe naar minder luxe, tot in een huis van golfplaten in de krottenwijken. Architecten en planologen doen er veel aan om de steden leefbaar te houden, de groenvoorziening speelt een zeer grote rol en het is frappant hoeveel prachtige oplossingen worden gevonden om de stad letterlijk meer zuurstof te geven.

Mei: Scheepssloperijen in Bangla Desh

De tegenkant van onze welvaart, schepen die met de blote handen worden gesloopt door mensen die ondervoed zijn en een zeer karig loon krijgen en werken in een omgeving die strak staat van de giftige stoffen. Mag beeldende kunst ook een maatschappelijke betrokkenheid tonen of blijven we hangen in onze eigen comfort-zone. De fotografen: Edward Burtinsky en Josef Koudelka laten zien dat industriële landschappen ook het aanzien waard zijn.

Juni: Buitenwerk

Als het weer het toelaat gaan we weer naar buiten. We kunnen gebruik maken van meerdere locaties: de Biesbosch, de Eikenhof, de Boerderij in Weizicht en de tuin van Villa Augustus. Het moet wel enige comfort hebben en de noodzakelijke sanitaire voorzieningen…toch?

Materialen

  • Marter-, geiten- of runderharen penselen die veel water vasthouden, een Chinese kwast om te wassen en spalters.
  • Sponzen zijn goed te gebruiken als structuurstempels en tandenborstels om te spatten.
  • Verf in napjes of tubetjes, een bordje als palet. Het palet vooral niet schoonmaken en uitgedroogde tubes niet weggooien maar openknippen en op je palet plakken.
  • Aquarelpapier mag niet te licht zijn, gebruik papier van boven de 240 gram, dit om hinderlijk bobbelen te voorkomen. Het papier kan op verschillende manieren worden opgespannen, nat papier trekt strak en geeft een uitstekende ondergrond. Er zijn ook aquarelblokken in de handel, deze zijn rondom verlijmd. In de cursus geef ik een aantal voorbeelden hoe het papier op te spannen.

Technieken

  • Opzet in potlood en uitwerking in waterverf eventueel omlijning met inkt of kleurpotlood. Een nauwkeurige manier van werken, veelal gebruikt bij het vervaardigen van illustraties.
  • Het papier nat maken en de verf direct daarna opbrengen, dit geeft boeiende effecten voor een ondergrond met structuren. Deze techniek leent zich uitstekend voor het werken met zout en andere oplosbare stoffen, dit geeft prachtige resultaten.
  • De verf zwaarder opbrengen en daarna wegwassen met water.
  • Het wit in een aquarel wordt bereikt door het openlaten van verschillende delen. Je kunt ook gebruik maken van een afdekvloeistof of later hoogwitten toevoegen met dekwit.
  • Waterverf leent zich ook uitstekend voor het maken van een: “Monotype”, of eenmalige afdruk. Met verf wordt een tekening op een glasplaat gemaakt en direct afgedrukt op papier, dit kan dienen als een ondergrond voor de aquarel.